‘Een medicijn voor vrouwen. Uitgevonden door een vrouw. Gefabriceerd door een vrouw.’ Die leuze legde de Amerikaanse Lydia Estes Pinkham (1819-1883) geen windeieren. Zij was niet alleen de samensteller van een succesvolle ‘tonic voor vrouwen’, maar ook een gewiekste marketeer. Haar kruidendrank – met een stevige hoeveelheid alcohol – werd een megasucces. ‘Alleen een vrouw kan de kwalen van een vrouw begrijpen.’
‘Let doctors alone’
Veel van de advertenties schreef ze zelf. Daarin legde ze de nadruk op ‘vrouwelijke klachten’ als menstruatiepijn, vaginale afscheiding en onregelmatige menstruatie. In een tijd waarin maar weinig vrouwen bereid waren hun vrouwelijke problemen met een arts te bespreken, werd Lydia Pinkham gezien als de ‘redder van haar sekse’. ‘Let doctors alone’ riep ze vrouwen in haar advertenties toe. En dat deden ze massaal.
Lydia Pinkham’s Vegetable Compound is nog steeds te koop onder de naam Lydia Pinkham Herbal Tablet Supplement en Lydia Pinkham Herbal Liquid Supplement. Er wordt alleen wat minder beloofd dan vroeger. De wervende tekst beperkt zich tot de bescheiden claim ´that it will make you feel better during menstruation and menopause.’
Lydia leeft ook nog steeds voort in het hitje dat The Scaffold had in de jaren zestig: Lily the Pink. Het werd bekend als drinklied vanwege de grote hoeveelheid alcohol die in haar huismiddel zat: tegen de 20 procent. Gezondheid!
Refrein:
‘We’ll drink a drink a drink
To Lily the Pink the Pink the Pink
The saviour of the human race
For she invented medicinal compound
Most efficacious in every case’
Beluister het lied op YouTube.
Lees ook:
Arme Sisi
Viagra helpt
Wietpil als pijnstiller (1)