Je menstruatieverhaal delen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In een impuls denken de meesten namelijk dat zij wél open zijn over ongesteldheid. Onderzoek laat iets heel anders zien. Van de ongeveer 500.000 Nederlandse vrouwen tussen de 35 en 55 jaar die last hebben van hevig menstrueel bloedverlies (HMB), gaat bijna de helft niet eens naar de huisarts (1). Maar liefst 60% denkt nog altijd dat hevige menstruaties er nu eenmaal bij horen en/of dat de huisarts toch niets kan doen (27%). En lang niet iedereen durft de problemen met vriendinnen of de eigen partner te bespreken.
Durf jij openheid van zaken te geven?
Dit moet echt veranderen. Daarom zoekt de campagne Bloedserieus vrouwen vanaf 35 jaar die last hebben of hadden van HMB, bijvoorbeeld door veranderingen in de hormoonhuishouding in de premenopauze. Vrouwen die hun menstruatieverhaal wél durven delen. Voor de camera dus. Welke impact heeft je menstruatie op jouw leven? Welke klachten heb of had je zoal? Ben je hiervoor naar de huisarts geweest? Heb je lang geaarzeld voordat je een afspraak maakte? Hoe was je ervaring in de spreekkamer? Heeft het consult bij de huisarts tot een behandeling geleid en is je probleem opgelost?
De videoportretten zijn allereerst bedoeld om andere vrouwen te inspireren opener te zijn over menstruatie en medische hulp te zoeken als ‘de feestweek’ uit de hand loopt. De video-interviews worden ook ingezet voor opleidingsdoeleinden, bijvoorbeeld nascholing van huisartsen. In de spreekkamer gaat het namelijk nog té vaak mis. Wat is voor de huisarts belangrijk om te weten? Wat verwacht jij van een arts?
Jouw ervaringsverhaal kan een verschil maken
Durf jij openheid van zaken te geven? Meld je dan aan als kandidaat voor een videoportret bij interviewer Paula Kragten via bloedserieus@period.media. Vertel in je mail kort hoe je heet, wat je leeftijd is, in welke plaats je woont en van welk menstruatieprobleem je last hebt of had. Wie weet inspireert jouw menstruatieverhaal andere vrouwen én artsen straks om menstruatieproblemen voortaan bloedserieus te nemen.
WE HEBBEN INMIDDELS VOLDOENDE KANDIDATEN. DANK VOOR ALLE AANMELDINGEN!
De campagne Bloedserieus is een initiatief van hevigbloedverlies.nl.
(1) Periods, online survey among 1,004 women who have experienced heavy periods in the past 3 years (18+), 14th to 18th September 2018, 24 september 2018, 3 Monkeys Zeno for Hologic Benelux.
Period! is een onafhankelijk, online magazine over de menstruatiecyclus. De informatie op Period! vervangt geen medisch consult. Raadpleeg bij medische klachten altijd een arts. In redactionele artikelen kom je soms affiliatielinks tegen. Gesponsorde samenwerkingen vind je in de categorie Spotlight. Heb je vragen? Kijk dan even op onze contactpagina.
Lees ook:
November = campagnemaand Bloedserieus