De fotoserie Bosnië | Verloren onschuld gaat over de tijd die fotograaf Esther Cappon als 22-jarige militair in Bosnië doorbracht. Eén van de foto’s uit die serie – met de toepasselijke naam ‘Period’ – toont een gestileerde, bebloede tampon. ‘Die foto staat voor mijn vrouwelijkheid in een mannenwereld. Door de manier waarop de tampon is gefotografeerd, zou je er ook een afgeschoten raket in kunnen zien waar bloed aan kleeft.’
In oorlogsgebied heb je geen enkele privacy, legt Cappon uit, die acht jaar als beroepsmilitair werkte, waarvan een half jaar als sergeant in Bosnië. ‘Op de basis werkten zo’n vierhonderd mannen en slechts een handjevol vrouwen. Ik sliep met zes mannen in één huisje. Stukje bij beetje verlies je je vrouwelijkheid; je onschuld. Al word je er elke maand aan herinnert dat je toch echt vrouw bent.’
Het idee voor de persoonlijke serie ontstond toen ze op de zolder van haar ouders een doos spullen uit de Bosnië-tijd vond. Dat riep herinneringen op aan een pittige periode. ‘Geconfronteerd worden met de verwoesting van de oorlog. Vrouw zijn in een mannenwereld. Het maakte diepe indruk op mij. Jezelf kwetsbaar voelen terwijl je 24/7 een wapen draagt. Jezelf sterk voordoen als je je zwak voelt. Het was daar onderdeel van mijn dagelijkse leven; een uitdaging die mijn persoonlijkheid voor altijd heeft beïnvloed.’
‘Blijkbaar vinden we wapens, handgranaten en kapotgeschoten gebouwen minder erg dan een tampon’
De serie Bosnië | Verloren onschuld is nog altijd in ontwikkeling. Kleur is karakteristiek voor het portfolio van Cappon, of het nu gaat om werk in opdracht of om dit eigen werk. Die zachte tinten zetten toeschouwers makkelijk op het verkeerde been. Zo is Surprise! – een foto van een als surprise-ei vermomde handgranaat – geïnspireerd op haar ervaringen in een kapotgeschoten en deels verlaten Sarajevo, waar het opruimen van mijnen nog in volle gang was terwijl er kinderen met achtergebleven wapentuig op straat speelden.
Bosnië | Verloren onschuld, aangevuld met privéfoto’s en souvenirs uit het oorlogsgebied en fragmenten uit brieven naar het thuisfront, was eerder te zien tijdens Menstrual Hygiene Day in Utrecht en tijdens Rotterdam Photo. Op het laatstgenoemde event kwam Cappon tot een opmerkelijke ontdekking: ‘Bezoekers reageerden het sterkst op de tamponfoto, sommigen gebruikten ‘m zelfs als achtergrond voor een selfie. Terwijl de foto van de handgranaat ernaast hing. Blijkbaar vinden we wapens, handgranaten en kapotgeschoten gebouwen minder erg dan een tampon en dat verbaast mij dan weer.’
Esther Cappon heeft het leger inmiddels definitief gedag gezegd. In 2014 studeerde ze af aan de Fotoacademie. Momenteel werkt ze fulltime als fotograaf, gespecialiseerd in kleurrijke stillevens. De expositie Bosnië | Verloren Onschuld is tot en met zaterdag 22 juni 2019 te zien in het gemeentehuis van Ridderkerk, Koningsplein 1 in Ridderkerk. Kijk voor meer werk en/of meer informatie op esthercappon.nl.
Meer fotografie? Kijk in de categorie Kunst
Fotografe: Esther Cappon
Period! is een onafhankelijk, online magazine over de menstruatiecyclus. De informatie op Period! vervangt geen medisch consult. Raadpleeg bij medische klachten altijd een arts. In redactionele artikelen kom je soms affiliatielinks tegen. Gesponsorde samenwerkingen vind je in de categorie Spotlight. Heb je vragen? Kijk dan even op onze contactpagina.