Femicin
Nog niet zo heel lang geleden waren HAAR #menstruatieproblemen vooral lastig voor HEM. Dat zie je terug in vintage advertentiemateriaal. ‘I suffered from menstrual cramps’ is de nu hilarische tekst van een advertentie uit 1968 van farmaceutisch bedrijf Femicin. Daarin zien we een verkrampt kijkende man die beweert wel degelijk medelijden te hebben met vrouwen die last hebben van menstruatiepijn, maar die het ook echt vervelend vindt voor zichzelf. ‘Kramp en hoofdpijn maken mijn vrouw zo depressief en geïrriteerd, maar ik lijd er elke maand net zo goed onder’. Zijn vrouw heeft van alles geprobeerd, maar niks hielp. Totdat de drogist haar adviseerde Femicin te proberen. Natuurlijk, dat was de oplossing: het leven van mevrouw en vooral dat van meneer kan eindelijk weer zijn normale loop nemen. ‘Dankzij Femicin is ze weer de vrouw die ik trouwde. Elke dag van de maand.’
Dr. Miles
Ook Dr. Miles Nervine Tablets – een uitvinding van de Amerikaan dr. Miles Nervine – haakt listig in op de moodswings waarmee sommige mannen maandelijks moeten dealen. ‘It’s nu fun to live with a wife with ‘nerves’, kopt de advertentietekst uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Gelukkig is er een pilletje waarmee je PMS – en alle andere geestelijke ongemakken, zoals stress vanwege een ongelukkig huwelijk – kunt platleggen zodat het leven voor HEM weer wat dragelijker wordt. Verdoven dus maar. HAAR. Ook handig bij andere functionele zenuwstoornissen, zoals spanningshoofdpijn, slapeloosheid, rusteloosheid, prikkelbaarheid. Enzovoort-enzovoort. Hoofdbestanddeel van de wonderpil: bromide. Een verslavend goedje waarvan je moet afkicken.
Lysol
In een van de advertenties van het desinfectiemiddel Lysol (!) in de jaren vijftig van de vorige eeuw wordt de vraag opgeworpen waarom hij toch steeds haar omhelzing ontwijkt. Zo voldoet toch aan alles waar een deugdzame huisvrouw aan moet voldoen? Het antwoord is eenvoudig: ze was één dingetje vergeten. ‘She was careless about Feminine Hygiene.’ Dat staat een gelukkig huwelijk natuurlijk in de weg. Maar waarom zegt HIJ niet tegen HAAR waarom hij fysiek contact niet op prijs stelt? Omdat hij aanvoelt dat zijn vrouw dit soort belangrijke zaken zelf zou moeten weten en daarom die maatregelen zou moeten nemen waardoor ze ‘glamorous, dainty en lovable’ blijft. En daarom: ‘For Feminine Hygiene – always use Lysol.’
Bron: New Orleans Pharmacy Museum. Meer over de geschiedenis van geneesmiddelenreclames? Kijk eens rond op de website van het Nationaal Farmaceutisch Museum. Verzamelaar van historische maanverbandreclames? Op Etsy vind je de mooiste reclameposters en vintage verpakkingsmaterialen.
Period! is een onafhankelijk, online magazine over de menstruatiecyclus. De informatie op Period! vervangt geen medisch consult. Raadpleeg bij medische klachten altijd een arts. In redactionele artikelen kom je soms affiliatielinks tegen. Gesponsorde samenwerkingen vind je in de categorie Spotlight. Heb je vragen? Kijk dan even op onze contactpagina.
Ook merkwaardig:
Met de ronde top
Disney geeft voorlichting
Kotex girl