Dionysius – die in 268 in Rome stierf – was de 25ste paus van de rooms-katholieke kerk. Met zijn uitspraak dat vrouwen de heilige tafel niet mochten benaderen, bedoelde hij dat ze de heilige communie niet mochten ontvangen en niet mochten uitdelen.
Niet hun schuld
Het duurde tot 601 tot er een kerkvader opstond die er anders over dacht: in 601 stuurde paus Gregorius I een brief naar de bisschop van Canterbury waarin stond dat vrouwen de toegang niet kon worden geweigerd, omdat het niet hun schuld was dat ze menstrueerden. Wel stelde hij dat het beter was als vrouwen zichzelf de toegang tot de kerk ontzegden.
Voor de opvolger van de bisschop van Canterbury was die brief aanleiding om toch weer een verbod in te stellen. In de twaalfde eeuw werd de canonieke wet gecodificeerd waarin stond dat menstruerende vrouwen het altaar niet mochten naderen. Pas in 1917, toen met de codex iuris canonici het canonieke recht werd hervormd, kregen menstruerende vrouwen het recht de communie te ontvangen.
Bronnen: Schaamrood – De ervaring van menstruatie bij katholieke Vlaamse vrouwen (1920-1960), Katholieke Universiteit Leuven, Faculteit Letteren, Subfaculteit Geschiedenis, Kim van Cauwenberghe, 2007; Wikipedia.
Period! is een onafhankelijk, online magazine over de menstruatiecyclus. De informatie op Period! vervangt geen medisch consult. Raadpleeg bij medische klachten altijd een arts. In redactionele artikelen kom je soms affiliatielinks tegen. Gesponsorde samenwerkingen vind je in de categorie Spotlight. Heb je vragen? Kijk dan even op onze contactpagina.
Illustratie: Shutterstock.
Lees ook
Ten strengste verboden
Godin is ongesteld
Menstruatie en het Jodendom
Menstruatie en het Boeddhisme
Menstruatie en Hindoeisme