Serieus. Zeven jaar geleden was er in Nederland geen hond die aandacht had voor de allereerste wereldwijde menstruatiedag ooit. Behalve je favoriete menstruatiemagazine natuurlijk. Hoe anders is dat nu.
Het stikt inmiddels van de boeken, films, podcasts, theatervoorstellingen, lesmaterialen, leefstijlprogramma’s, coaches, platforms en webshops die zich ten doel hebben gesteld om het menstruatietaboe naar de eeuwige jachtvelden te helpen. En die dus ook iets organiseren rond MHDay op 28 mei. Hello good times! Want dit is bloody good nieuws natuurlijk. Alleen samen krijgen we menstruatieschaamte onder controle. Period!
We zetten een paar van die initiatieven rond Wereld Menstruatiedag/Internationale Menstruatiedag/Dag van de Vrouwelijke Hygiëne (ja, de naam is niet altijd eenduidig – maar het gaat in alle gevallen toch echt om 28 mei) op een rij.
Simavi: Bloody Important Message
Ongesteld is ongelijk. Wereldwijd zorgt menstruatie nog steeds voor ongelijke kansen. Met de actie Bloody Important Message, geïllustreerd door Sioejeng Tsao, wil Simavi nog meer aandacht vragen voor dit wereldwijde probleem door menstruatieproducten in Nederland standaard toegankelijk te maken én door het onderwerp beter bespreekbaar te maken. Daarom start Simavi op MHDay2021 een petitie tegen menstruatiearmoede. Het doel: minimaal 15.000 handtekeningen verzamelen en die in augustus aanbieden aan de minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Kijk voor meer informatie en om de petitie te ondertekenen hier.
Menstruatiemeisjes: De Gouden Druppel
Een geweldige verkiezing vinden we dit bij Period! Je zou ‘m maar winnen, die Gouden Druppel. Voor deze onderscheiding zijn menstruatiemerken genomineerd die volgens De Menstruatiemeisjes nog eens naar hun menstruatiecommunicatie moeten kijken; in advertenties én op de verpakking. Verpakkingen die vergeten te vertellen waar een product voor dient omdat er geen ‘vagina’, ‘vulva’ of ‘menstruatie’ op staat. Merken die het over ‘geurprotectie’, ‘hygiëne’ en ‘intieme zones’ hebben. Milieu-onvriendelijke producten. Cliché-reclames. Alles wat riekt naar period shaming maakt kans. De uitreiking is op #MHDay. De prijs: een trofee en een adviesgesprek. Smart marketing!
Tijd van de Maand: Menstruatie Twister
Ter ere van MHDay op 28 mei lanceert Tijd van de Maand in samenwerking met de Nationale Jeugdraad een menstruatiespelpakket voor op het schoolplein. Tijd van de Maand is voortgekomen uit een project van Girls Rights Watch; een onderdeel van Plan International Nederland. We citeren: ‘Naast de workshops die wij geven over menstruatie, waar we o.a. aan de slag gaan met leuke quizzen en het onderdompelen van tampons in water, hebben wij nu ook spelpakketten ontwikkeld.’ Basisscholen kunnen het spelpakket – met Menstruatie Twister, spraypaint, stickers, flyers en één pakje maandverband en tampons voor de hele school – of een online workshop gratis aanvragen.
En verder…
Riemen vast voor heel veel kortingsacties op menstruatieproducten, inzamelingsacties om #menstruatiearmoede tegen te gaan en andere acties om ongesteldheid – what’s in a name – op de kaart te zetten. Kennis is macht. Hoe meer er over menstruatie wordt gepraat en gedacht, hoe beter.
De Belgische shop & learn community Guud en cartoontekenaar Chrostin houden een inzamelactie. Met de opbrengst zal het platform biologisch maandverband doneren aan de Vlaamse organisatie BruZelle.
Fentalks is met een crowdfunding bezig voor de ontwikkeling van een overkoepelend menstruatieplatform plus een starterskit om het eerste gesprek over menstruatie makkelijker te maken.
Het Nederlandse shop & learn platform Cycle zit de hele dag voor je klaar om menstruatievragen te beantwoorden. Heb ik last van PCOS? Wat kun je doen tegen maandelijkse krampen? Verlies je te veel bloed? Het Cycle Forum is te bereiken via de website cycle.care. Daarnaast is er een buy one-give one actie. Als je in het weekend van 28 t/m 31 mei een menstruatiecup koopt, doneert Cycle in samenwerking met de Stichting Voedselbank Amsterdam eenzelfde cup aan iemand die kampt met menstruatiearmoede.
Nog een buy one-give one actie om de menstruatieconversatie naar een hoger plan te tillen: wie voor 1 juni het boek Mooi Rood is Niet Lelijk bestelt, krijgt een tweede exemplaar gratis. Om weg te geven. Omdat praten, lezen en nadenken over de zin en onzin van menstruatietaboes, de beste manier is om ongelijkheid door ongesteldheid voor 2030 de wereld uit te helpen. Bestellen kan via Bol.com.
Period! is een onafhankelijk menstruatiemagazine. Gesponsorde artikelen vind je bij ons in de categorie Spotlight. In redactionele artikelen kom je alleen affiliatielinks tegen. We verkopen geen producten of coachingprogamma’s en we ontvangen geen subsidie. Daarom zeggen wij geen ‘nee’ tegen een donatie. Klik hier als je ons wilt sponsoren met een (eenmalig) bedrag naar keuze. Je hebt hiervoor geen Paypal-account nodig.
Happy MHDay2021!
Meer over menstruatie + schaamte?
5 redenen om je wel te schamen
Of begin gewoon op de homepage van Period!